Onderzoek bevestigt: uitslapen in het weekend is hartstikke gezond

Zet die wekker uit!
@media (max-width: 679px){#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923e893c0f6 img{#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923e893c0f6 img{#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923e893c0f6 img{#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923e893c0f6 img{#fig-63923e893c0f6 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}slapen

Als je toegeeft dat je in het weekend het liefst lekker uitslaapt is er altijd wel iemand die zegt hoe slecht dat wel niet voor je is...


Maar niets blijkt minder waar


Uitslapen in het weekend schijnt namelijk hartstikke gezond te zijn


Dit kwam uit onderzoek van Stockholm University


Mensen die doordeweeks minder dan vijf uur slapen hebben een grote kans om op jongere leeftijd te overlijden, máár als je dat in het weekend compenseert door negen uur of langer te slapen geldt die statistiek niet langer


Zet je wekker dus aub UIT dit weekend

Tijdens het onderzoek hebben wetenschappers de slaapgegevens van meer dan 43.000 mensen onder de 65 jaar onderzocht. Dertien jaar later werd er gekeken naar de hoeveelheid sterfgevallen in deze zelfde groep mensen. Op die manier kon onderzocht worden of er een link was tussen de mensen die overleden waren en hun slaapritme. Uiteraard spelen er meer factoren mee dan alleen het slaappatroon, maar er was dus wel een verband aantoonbaar.

Klinkt vreemd? Volgens de onderzoekers heeft het alles te maken met moeheid, niet met het inhalen van gemiste slaapuren. Moeheid bouw je doordeweeks op en kan je in het weekend weer oplossen door lekker lang in je bed te blijven liggen. Overigens wordt het wel aangeraden om iedere nacht zo'n zeven tot acht uur te slapen, voor een betere balans.