Wow: deze VR headset vermoordt de speler in het echte leven als je in het spel doodgaat

Sword Art Online, maar dan irl.
@media (max-width: 679px){#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e4e3 img{#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e4e3 img{#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e4e3 img{#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e4e3 img{#fig-6392456d7e4e3 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}vr headset

Ja, we draaien er verder niet omheen: Palmer Luckey, de man achter Oculus, heeft een headset ontwikkeld die spelspelers vermoordt wanneer zij in het spel doodgaan

@media (max-width: 680px){#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e86a img{#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e86a img{#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e86a img{#fig-6392456d7e86a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Palmer Luckey in 2015. Beeld: Brunopress

Oculus is in 2014 voor 2 miljard dollar verkocht aan Facebook en de technologie vormt de fundatie voor het miljardenbedrijf Meta van Mark Zuckerberg


Maar Luckey heeft sindsdien niet stilgezeten en komt nu met een letterlijke killer headset ziet eruit als een Meta Quest Pro, maar dan met drie 'explosive charge modules' boven het scherm

@media (max-width: 680px){#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e9c2 img{#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e9c2 img{#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6392456d7e9c2 img{#fig-6392456d7e9c2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
beeld: Palmer Luckey

De 'explosieven' zijn gericht op de voorhersenen van de drager en als ze afgaan explodeert dit gedeelte van het brein, waardoor je doodgaat


Luckey kwam op het idee door de anime 'Sword Art Online' en is tot nu toe halverwege het ontwikkelen van de headset: 'Het slechte nieuws is dat ik tot nu toe alleen het onderdeel heb ontwikkeld waaraan je doodgaat', schreef Luckey er onlangs over


Ook zei hij dat hij een module wil toevoegen die het onmogelijk maakt om de headset af te doen of te vernietigen, maar, zegt hij: 'Er zijn een groot aantal fouten die kunnen optreden waardoor de speler op het verkeerde moment gedood kan worden, daarom heb ik hem zelf ook nog niet geprobeerd.'


In Sword Art Online, de anime die de grote inspiratiebron vormde voor het ontwikkelen van de headset, zetten spelers een NerveGear virtual reality headset op en spelen vervolgens het nieuwe spel Sword Art online. Op dat moment ontdekken ze dat een gestoorde wetenschapper ze in een virtuele wereld heeft opgesloten. De spelers moeten hun weg banen door een kerker van honderd verdiepingen om te overleven. Als ze in het spel doodgaan, gaan ze ook dood in het echte leven. Palmer Luckey plaatste zijn bericht over de headset op 6 november, de dag dat het spel in de serie live ging.