Ai: Na dit tijdstip kan je beter geen koffie meer drinken

Het is echt heel vroeg al
@media (max-width: 679px){#fig-63d94537b858e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d94537b858e img{#fig-63d94537b858e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63d94537b858e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d94537b858e img{#fig-63d94537b858e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63d94537b858e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d94537b858e img{#fig-63d94537b858e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63d94537b858e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d94537b858e img{#fig-63d94537b858e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}coffee

Begint jouw dag ook pas als je het geluid van het koffiezetapparaat hoort?


Dan ben je natuurlijk niet alleen: koffie is voor veel mensen hun favoriete drankje en het wordt de hele dag door gedronken


We weten ook allemaal wel dat cafeïne een negatief effect kan hebben op je slaap, maar het houdt ons niet tegen


Maar op welk tijdstip kan je het beste stoppen met koffiedrinken om dit effect zo veel mogelijk te beperken?


Onze collega's van Kookfans zochten het uit en komen met het antwoord


Dat cafeïne je energie geeft en wakker houdt, wisten we al. Maar het zorgt er ook voor dat je slecht in slaap kunt komen of de hele nacht slecht slaapt. Amerikaanse wetenschappers deden onderzoek naar hoe lang je hier last van kunt hebben. Ze lieten proefpersonen op verschillende tijdstippen 400 milligram koffie drinken. Dit staat gelijk aan 3 kleine kopjes (van 125 milliliter) of 1,5 grote mok.

Voor het onderzoek hielden de onderzoekers tijdstippen vlak voor het slapengaan aan, namelijk 3 uur ervoor en 6 uur ervoor. Het zal je misschien verbazen, maar uit de resultaten komt naar voren dat cafeïne tot 6 uur voordat je gaat slapen je slaapkwaliteit kan beïnvloeden.

Op basis van dit onderzoek wordt door de onderzoekers aangeraden om na 14:00 geen koffie meer te drinken


Dan is de cafeïne op tijd uitgewerkt en heeft het geen effect meer op je slaap: aiiii dat is vroeg

Side note: dit geldt dus niet alleen voor koffie maar ook voor andere dranken waar cafeïne in zit. Ook bijvoorbeeld thee. Een kopje decaf of een thee waar geen cafeïne in zit kan natuurlijk wel gewoon.