Omdat Nederlanders vaak te boek staan als een gierig volk, was er voor Simyo reden genoeg om eens in de 'waarom duur doen mentaliteit' van ons Hollanders te duiken.
Waarom duur doen mentaliteit
Je eigen snacks meenemen naar de bios, promotiecodes googelen voor online uitgaven en natúúrlijk de gehele lijn verzorgingsproducten uit je hotelkamer meekapen. Het is slechts een greep uit de dingen die 'wij Hollanders' nu eenmaal doen. Sterker nog: het is voor velen een sport om handige trucjes toe te passen om zoveel mogelijk uit het leven te halen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat bijna negen van de tien Nederlanders op de kleintjes let en slechts 3% is er níet trots op is wanneer ze ergens voordeel uit weten te halen. Enne, daar gaan we best ver in!
- 88% van de Nederlanders googelt met regelmaat naar de goedkoopste aanbieder wanneer ze online opzoek zijn naar een specifiek product. Een kwart (24%) doet het zelfs (bijna) altijd
- 77% maakt op z’n minst zo nu en dan z’n boodschappenlijstje op basis van de beste aanbiedingen in de supermarkt en 21% vrijwel altijd
- 58% heeft weleens een potloodje meegenomen van IKEA
- 55% onderzoekt weleens of een product tweedehands beschikbaar is voordat ze het nieuw aanschaffen
- 51% deelt abonnementen op streamingdiensten met elkaar
- 50% heeft zich eens tijdelijk ingeschreven voor een nieuwsbrief om een kortingscode te ontvangen
- 45% maakte weleens gebruik van een gratis proefperiode terwijl ze wisten dat ze het betaalde abonnement niet zouden afnemen
- 24% heeft ooit meerdere e-mailadressen aangemaakt om herhaaldelijk gebruik te maken van een aanbieding
(Be)sparen
Simyo vroeg ook aan Nederlanders – die geen bitcoins kochten in 2010 – welke uitgaven zij het allereerst minderen wanneer nodig. Wat blijkt? We besparen het liefst het eerst op uit eten gaan, abonnementen op kranten en magazines, én vakanties. In de rest van de top tien staan onder anderen winkelen, verwarming & elektriciteitsgebruik en boodschappen.
Tot slot deden ze research naar prijsperceptie onder Nederlanders. Zo vroegen ze hen welke consumentenproducten en -diensten zij als 'duur' beschouwen. De unanieme top drie? Benzine, boodschappen, en gas, water & licht.
Ook viel op dat het gros van de Nederlanders (het gebruik van) mobiele telefoons duur vindt. Voor 84% hoeft hun mobieltje dan ook niet het nieuwste model te zijn, maar moet deze gewoon goed werken. Het is iets waar we met z'n allen graag op besparen, maar niet op willen inleveren qua kwaliteit en service. Datzelfde geldt voor het abonnement wat eraan verbonden zit. 87% wil simpelweg een betrouwbare service zonder onnodige extra’s.
Meer bespaartips? Simyo heeft de handigste voor je op een rij gezet.
- Simyo
- Adobe Stock, Simyo