Hoe wil je dat consumenten naar jouw onderneming kijken? Wat is de positionering van je bedrijf in de markt? Op welke punten onderscheid jij jezelf van je belangrijkste concurrenten? Het zijn vragen die je jezelf periodiek zou moeten stellen, als onderdeel van je branding. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat branding voornamelijk gaat over de huisstijl en het logo die moeten passen bij de doelgroep van de organisatie. Het is veel meer dan dat! Denk bijvoorbeeld ook aan de wijze waarop je campagnes en content aan laat sluiten bij de missie en visie van je organisatie; hoe wil je gezien worden? Een marketing bureau in Tilburg bij Happy Horizon aangesloten, kan je helpen bij het uitwerken van de branding voor jouw bedrijf.
Start met het bepalen van je doelgroep en merkstrategie
Twee belangrijke basisvereisten voor het uitwerken van campagnes die bijdragen aan de branding van je organisatie zijn het vaststellen van je doelgroep en merkstrategie. Je wilt met je campagnes zorgen dat de doelgroep van je organisatie of product een voorkeur voor je krijgt. Dat kan het gevolg zijn van je maatschappelijk betrokken, duurzame manier van ondernemen, de materialen die je gebruikt voor de ontwikkeling van je product, de wijze waarop je omgaat met leveranciers in de keten, enzovoorts. Het is afhankelijk van de doelgroep van je organisatie, welke factoren hen het meeste aan zullen spreken.
Nadenken over de strategie achter jouw merk
Stel jezelf eens de vraag: waar staat mijn organisatie over vijf of tien jaar? Het vormt de stip op de horizon, waaraan je de merkstrategie ophangt. Hoe kom je tot dit punt? Wat betekent het voor de positionering van je organisatie binnen de sector? Op welke punten wijkt jouw stip op de horizon af van die van anderen in de markt? Enzovoorts. Merkstrategen en creatievelingen van een marketing bureau in Arnhem kunnen je bij dit proces begeleiden.
Aan de slag met het uitwerken van campagnes
Wanneer je weet wat de doelgroep van je organisatie is en je een stip op de horizon hebt gezet, is het tijd om te beginnen met het uitwerken van campagnes. Zorg dat je merk een duidelijke, kenmerkende uitstraling krijgt. Een uitstraling waartoe de consumenten binnen je doelgroep zich aangetrokken voelen. Speel met kleuren, symbolen, vormen en bijvoorbeeld verschillende lettertypen. Een jonge doelgroep voelt zich aangetrokken tot drukke visuele uitingen, daar waar een zakelijke doelgroep de voorkeur geeft aan rustige elementen.