Vet: deze legendarische Oriënt Express-trein gaat weer rijden

Voor het eerst sinds 1977 gaat de trein weer passagiers vervoeren
@media (max-width: 679px){#fig-639233440db1d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-639233440db1d img{#fig-639233440db1d img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-639233440db1d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-639233440db1d img{#fig-639233440db1d img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-639233440db1d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-639233440db1d img{#fig-639233440db1d img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-639233440db1d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-639233440db1d img{#fig-639233440db1d img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}orient express

Tussen 1883 en 1977 reed de legendarische Oriënt Express tussen Parijs en Istanboel


De treinreis was een luxueuze rit met wagons die waren uitgedost in art deco-stijl, bedoeld voor de elite die het zich kon veroorloven en dankzij het boek Moord in de Oriënt Express van Agatha Christie werd de trein nóg bekender


Na 1977 is de trein alleen nog gebruikt door Michael Jackson tijdens een Europese tournee, maar daarna zijn de wagons van deze trein in de open lucht achtergelaten en vergeten, zodat niemand meer wist waar ze precies stonden


Totdat onderzoeker Arthur Mettetal in 2015 een onderzoek startte en ze in 2015 via een YouTube-tip terugvond in Polen

Arthur Mettetal wist ze na lang onderhandelen te kopen van de huidige eigenaar en vanaf 2018 werkt hij samen met de franse architect Maxime d'Angeac aan de renovatie van de wagons


Naar verwachting gaat de geheel gerenoveerde trein met de originele wagons vanaf 2025 weer passagiers vervoeren op het originele traject en de video van de hernieuwde trein die gepubliceerd is, is adembenemend

Tijdens een expositie in Parijs zijn de eerste beelden, die je hierboven ziet, van de hernieuwde Orient Express gepubliceerd. De trein ademt dezelfde sfeer en luxe als vroeger en er is gebruik gemaakt van veel originele details. Veel hiervan waren nog helemaal intact toen de trein in 2015 gevonden werd door Arthur Mettetal. Op het moment dat Mettetal de wagons vond, lagen ze al zo'n tien jaar verlaten bij de grens tussen Polen en Wit-Rusland.