6 Wetenschappelijk bewezen dingen waar je direct gelukkig van wordt

Van lid worden van de bibliotheek tot iets laten groeien
@media (max-width: 679px){#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923c97b1240 img{#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923c97b1240 img{#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923c97b1240 img{#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63923c97b1240 img{#fig-63923c97b1240 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}dansen

Er zijn de afgelopen jaren veel dingen gebeurd en veranderd waardoor het niet zo gek is als je het nu soms moeilijk vindt om plezier te hebben. We gaan ze niet allemaal opnoemen, maar de pandemie, geldzorgen en politieke instabiliteit staan hoog op het lijstje. En dan bevinden we ons ook nog eens in de meest donkere tijd van het jaar. Gelukkig zijn er makkelijke dingen die je kan doen om je een beetje gelukkiger te voelen. We zetten een aantal wetenschappelijk bewezen manieren op een rijtje voor een dosis instant geluk.

1) Meezingen met je favoriete nummer


Voel je dat je in een dip zit en ben je op zoek naar een snelle mood-booster? Zet je favoriete nummer op, draai de volumeknop wat omhoog en zing even keihard mee. Je zult merken dat je je hierna beter voelt, het is namelijk een echte serotonin-booster.

2) Wordt lid van de bibliotheek

Channel je inner Matilda en wordt lid van de bibliotheek. Je had wellicht niet verwacht om dit in het lijstje te zien, maar denk dan nog eens goed aan het verhaal van Roald Dahl. Matilda had een verdrietig en eenzaam leven, totdat ze de wereld van boeken ontdekte. En hoewel dat een fictief verhaal is, is het idee helemaal niet zo gek. Het is een manier om te ontsnappen, te leren en je kan je fantasie de vrije loop laten. Plus, lid worden van de bibliotheek betekent ook nog eens dat je geen honderden euro's aan boeken hoeft uit te geven.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat lezen je brein in een plezierig soort trance kan brengen, vergelijkbaar met meditatie. Het heeft dezelfde gezondheidsvoordelen als diep ontspannen en innerlijke kalmte. Mensen die regelmatig lezen slapen beter, hebben lagere stress-levels, een beter zelfbeeld en depressie komt minder voor onder lezers dan onder mensen die niet lezen.

3) Dans!


Veel mensen weten het allang, maar we kunnen het niet vaak genoeg horen: van dansen voel je je goed. Als je danst, maakt je lichaam endorfines aan, oftewel het gelukshormoon. Het maakt trouwens niet uit hoe het met je gevoel voor ritme gesteld is of waar je danst, zolang je het maar doet. En we zijn niet de enige die graag met ons lichaam schudden om spanning en stress los te laten. In Dr Peter Levine's boek Walking The Tiger: Healing Trauma schrijft hij dat dieren ook met hun lichaam schudden voor hetzelfde effect. Het vermindert spierspanning en verdrijft achtergebleven adrenaline. Het kalmeert je brein en het voelt bevrijdend.

4) Ga lopen


De 'taking a stupid walk for my stupid mental health'-meme bestaat niet voor niets. Lopen doet wonderen voor je humeur en voor je lijf. Zeker in deze tijd van het jaar kan het ervoor zorgen dat je net wat extra broodnodig zonlicht opneemt. Ook een paar diepe teugen verfrissende buitenlucht doen wonderen voor je gemoedstoestand.

5) Wordt vrijwilliger

Goede doelen en organisaties zoals de voedselbank en het Leger des Heils kunnen in deze tijden wel wat extra steun gebruiken. Natuurlijk is het doneren van geld heel belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het doneren van je kostbare tijd. En dat is niet alleen goed voor de mensen die je ermee helpt, maar ook voor jou. Onderzoek toont aan dat het doen van vrijwilligerswerk stress doet afnemen en dat het ontspannend werkt.

6) Groei iets

Volgens vele onderzoeken is het hebben van en zorgen voor een (stads)tuintje heel goed voor je lichaam en geest. Natuurlijk heeft niet iedereen de ruimte en/of het geld om bijvoorbeeld een eigen moestuin te beginnen. Gelukkig maakt het niet zo veel uit waar je planten, groente, fruit of bloemen laat groeien om de positieve effecten ervan te ervaren. Het werkt net zo goed op je balkon of in de vensterbank dan in een tuintje.

Onderzoek heeft aangetoond dat het groeien van een plant in alle soorten en maten een serotonine-boost geeft. Ook het gevoel iets bereikt te hebben doet je goed en het is een makkelijke manier om iets heilzaams aan je dag toe te voegen. Daarnaast is het hebben van binnenplanten sowieso goed voor je humeur. Channel dus je inner plantenouder en je zult merken dat het je iedere dag een klein beetje geluk brengt.