Zo zet je een social media strategie op in 10 stappen

Zo bereik je online de juiste doelgroep.
@media (max-width: 679px){#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f63a0d369d4 img{#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f63a0d369d4 img{#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f63a0d369d4 img{#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-62f63a0d369d4 img{#fig-62f63a0d369d4 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}social media strategie

Een social media strategie kan niet ontbreken in de marketingmix van je bedrijf. Tegenwoordig vindt een groot deel van de aankopen online plaats en gebruiken veel mensen social media om informatie in te winnen over een product of over een merk. Om deze reden is een social media strategie cruciaal. Hoe je een social media strategie kunt opzetten lees je in dit artikel.

1. Wat is je identiteit?

Voordat je allerlei creatieve ideeën bedenkt voor op social media kanalen, is het verstandig om eerst een stapje terug te doen en na te denken over wie je bent als bedrijf. Wat is je missie en je visie? Hoe wil je graag dat anderen je zien?

2. Doelstellingen bepalen

De tweede stap is het bepalen van je doelstellingen. Wat wil je bereiken met je inspanningen op social media? Door deze doelstellingen SMART op te schrijven kun je ze concreter maken en werk je er makkelijker naar toe. Een voorbeeld van een smart doelstelling is bijvoorbeeld: Binnen drie maanden het aantal volgers op mijn Facebookpagina verdubbelen met relevante volgers.

3. Je budget bepalen

Stel een budget vast. Ook al zijn veel social media kanalen gratis. Op social media kun je namelijk ook adverteren. Door te adverteren word je zichtbaar voor een veel groter publiek. Deel je de juiste content in de advertentie, dan levert je dat vaak ook nieuwe volgers op. De advertenties op de meeste social media kanalen kosten je niet erg veel, maar kosteloos is het niet. Daarom is het verstandig om vooraf een budget te bepalen

4. Waar bevindt de doelgroep zich?

Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt. Welke social media kanalen gebruiken zij? Bestaat je doelgroep voornamelijk uit 60 plussers dan is de kans niet zo groot dat je ze op Instagram of TikTok zult vinden. De kans is dan groter dat zij zich op Facebook bevinden.

5. Stem je content af op je doelgroep

Bedenk waarom iemand je bedrijfspagina zou moeten volgen? Alleen reclame delen op je social media kanalen levert je waarschijnlijk weinig volgers op. Je zult dus informatie moeten delen die je doelgroep graag ziet of waar ze iets aan hebben, zoals een win- of kortingsactie. Dat kunnen ook tips zijn over onderwerpen die gerelateerd zijn aan je product of dienst of andere content waar je sympathie van je doelgroep mee krijgt.

6. Maak een contentplanning

In een contentplanning beschrijf je welke content je wanneer deelt en op welke social media kanalen. Daarnaast leg je vast hoe vaak je content deelt en in welke schrijfstijl. Je bepaalt hier ook de verhouding tussen geschreven berichten, afbeeldingen en video’s. Maak een realistische planning en neem ook belangrijke feestdagen op zodat je hierop kunt inspelen met je content.

7. Interactie creëren 

Het is belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep. Sluit je bericht af met een vraag om je doelgroep uit te nodigen om te reageren. Reageer altijd op vragen en opmerkingen onder een bericht en doe dit snel. Het is belangrijk om de reacties op je bericht dus goed in de gaten te houden.

8. Testen

Om erachter te komen waar je doelgroep echt warm van wordt is het belangrijk om veel te testen. Kijk hoe vaak de content die je deelt wordt bekeken en hoe je doelgroep ermee interacteert. Ontdek je op een gegeven moment een bepaalde trend, maak dan meer van het soort content dat goed scoort.

9. Meet en optimaliseer

Bekijk na het plaatsen van berichten altijd de resultaten. Leg deze resultaten vast met behulp van social media monitoring tools. Bekijk hoeveel personen je hebt bereikt, waar deze personen vandaan komen en welke leeftijd ze hebben. Als je deze gegevens analyseert kun je hiermee je berichten optimaliseren.

10. Social media strategie uitbesteden

Als je zelf geen tijd hebt om je social media strategie uit te denken en uit te voeren en je liever wilt concentreren op andere activiteiten dan kun je ook een mediabureau in de arm nemen. Een mediabureau bedenkt samen met jou een social media strategie en neemt je al het werk rondom social media uit handen. Een mediabureau heeft veel ervaring op het gebied van social media en weet vaak precies wat wel en niet werkt. Besteed je social media uit dan kan je hierdoor betere resultaten behalen dan wanneer je zelf aan de slag gaat en niet precies weet je wat je aan het doen bent.

Wanneer je deze tien stappen hebt gevolgd, staat er een uitstekende social media strategie op papier. Veel succes!