Ben jij net als menig andere Nederlander in coronatijd begonnen als ondernemer? Gefeliciteerd! Hoewel het rare tijden zijn, is de pandemie voor velen ook juist een eyeopener. Misschien ga je nu eindelijk iets doen wat je altijd al had willen doen.
Als startende ondernemer is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is SEO een belangrijk onderdeel van een goedlopend bedrijf met voor het nieuwe jaar in het specifiek voice SEO. In dit artikel vertellen we je er graag meer over, zodat jij ook kunt knallen met je onderneming.
Wat is voice SEO precies?
Ja hoor, ben je net begonnen als ondernemer; moet je je direct verdiepen in SEO en marketing. Tsja, als je klanten wilt scoren én behouden is het van groot belang om je te storten in SEO en de laatste trends. Gelukkig is dat niet heel moeilijk en kun je altijd een online marketing bureau inschakelen voor dit onderdeel van je bedrijf. Toch is het wel goed om zelf ook meer te weten over SEO. Eerlijk is eerlijk: het is best interessant om te zien waarom een bepaald publiek wel of niet naar je website komt toch?
Jaarlijks zijn er nieuwe trends te vinden op het gebied van SEO. De laatste jaren is het bijvoorbeeld belangrijk om te kijken naar hoe mobielvriendelijk je website is en of je website geoptimaliseerd is voor voice SEO. Voice SEO betekent dat je de content op je website optimaliseert voor zoekopdrachten met spraak. Steeds meer mensen maken gebruik van Siri of een andere spraakassistent om met behulp van spraak een zoekopdracht te doen. Daar moet je website op worden aangepast; wil je gevonden worden door je doelgroep.
Zo kun je aan de slag gaan met voice search optimalisatie
Dat klinkt dus heel eenvoudig en dat is het eigenlijk ook wel. Ieder persoon met een smartphone of tablet met een voice assistant kan aan de slag gaan met voice search. Het is dus goed om te weten dat je je spraakassistent, zoals Siri, geactiveerd moet hebben. Door een bepaald commando hardop te zeggen (zoals “Hoi Siri”) activeer je je spraakassistent met je stem. Eenvoudiger kan bijna niet! Met voice search kun je onder andere:
- Bepaalde informatie, diensten of producten zoeken via Google. Dit kan met behulp van vragen of bepaalde woorden of woordgroepen. Als ondernemer moet je goed kijken welke zoekwoorden worden gebruikt voor voice search binnen jouw branche. Die zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden moeten geoptimaliseerd worden op de website voor voice SEO.
- Apps openen die op je smartphone of tablet staan. Denk hierbij aan het openen van je agenda of de weerapplicatie voor het laatste weerbericht.
- Smart home apparaten besturen. Dat is niet per se handig in het kader van voice SEO, maar wel een leuk extraatje waar je zeker wat aan hebt. Daarmee kun je op afstand je slimme koelkast of verwarming met behulp van je stem besturen. Tof!
Nu vraag je je misschien af waar de antwoorden op zo’n voice search vandaan komen. Simpel: je spraakassistent noemt het beste antwoord op uit de zoekresultaten in Google, vaak gevolgd door een top drie. Hierbij wordt meestal gekeken naar zogeheten featured snippets. Wanneer je aan de slag wilt gaan met voice SEO is het dus aan te raden om je daarin te verdiepen. Heb je voice search voornamelijk aan voor smart home apparaten dan hoeft dat natuurlijk niet.
Waarom kiezen voor voice SEO of voice search?
Smart home apparatuur zoals Google Home is natuurlijk niet de enige reden waarom je kunt kiezen voor voice search. In SEO is het ook de ideale oplossing; juist omdat steeds meer mensen dus gebruik maken van deze functie. Zoekopdrachten met behulp van spraak worden tegenwoordig gezien als een extraatje binnen de zogeheten customer journey. Maar: dat extraatje moet je wel serieus nemen. De verwachting is namelijk dat voice SEO de komende jaren alsmaar belangrijker gaat worden.
Omdat SEO de tijd nodig heeft, is het daarom aan te raden om er nu al mee te beginnen. Zo ben jij mooi goed voorbereid wanneer voice search en SEO écht de trend van het moment is en andere ondernemers de stap pas nemen. Wil jij dus meer potentiële klanten bereiken? En wil je vervolgens je omzet en winst verhogen? Dan is het zeker aan te raden om aan de slag te gaan met voice SEO. Schakel een online marketing bureau in om de spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten en laat het ondernemen écht goed beginnen.
- Unsplash